Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Renovering av vattentornet i Länna

Min fråga gäller arbetet med vattentornet. Vi bor en bra bit från vattentornet närmast  Drevviken. Det utförs någons slags "blästring" ? eller liknande och jobbet startas redan vid 7 på morgonen , verkar även jobbas på sent som igår var klockan 18:15 (tror jag det var). Det låter mycket över hela omrtådet och gör det omöjligt att sova.  Undrar lite kring denna. (Alla vi jobbar inte direkt på morhonen utan har helt andra tider) MVH Anna

Kommentarer

  • Hej Anna,
    Välkommen till vårt frågeforum!

    Det pågår någon form av renovering eller ombyggnad av vattentornet och vi har redan ett pågående klagomålsärende från närboende angående buller.

    Om du vill kan vi lägga till dina uppgifter i det ärendet (MILJ.2021.2489).
    Återkom gärna till oss om du vill få med din skrivelse i det pågående ärendet.

    Det är Stockholm vatten och avfall (SVOA) som ansvarar för driften av tornet i det fall du önskar mer detaljerad info kring byggnationen och det störande ljudet.

    Önskar dig en fin sommar trots bullret från tornet.

    Med vänlig hälsning,


    Huddinge servicecenter
  • Hej och tack för svaret,
    Jag förstår att arbeten måste utföras men eftersom ljudet är så störande och hörs över ett stort område och om det utförs så tidigt på morgonen så stör det eller omöliggör detmöjligheten till nattsömn. Alla (vårt hushåll inkluderat) jobbar inte från tidig morgon utan istället kväll och natt så önskar helt enkelt att man kunde senarelägga dessa bullrande arbeten.
    Mvh Anna Netz
  • Hej Huddinge kommun,
    Bor ca 200 meter fågelvägen från vattentornet och undrar hur kommunen hanterar ärendet MILJ.2021.2489.
    Har idag 21 september talat handläggaren på miljötillsyn Simon Östlund på tel. 08-535 30000 i ärendet om nedanstående åtgärder, frågorna besvarades inte.
    Efter en varm sommar och på dagtid omöjlig situation på vardagar att vistas utomhus fortsätter det högljudda bilandet av vattentornets betong än idag. Har haft besök av platschefen Roland Alm i sommar där han ville sätta upp en decibel mätare hos oss samt uppsättning av ljuddämpande presenning på vattentornet.
    Tyvärr blev inget av detta blivit av. Han sa även sagt att en ljuddämpande vattenblästringsautomat skall sättas upp vilket heller inte märkts i ljudnivån.
    Dvs blästringsarbetet fortsätter med samma störande volym som hela sommaren till och från vardagar 07:00 till 19:00. Har inte hört arbetet börja före 07:15 då närmast vardaglig väckning sker.
    Vid informationsmötet 23 september vid vattentornet framgick inga framsteg av ljuddämpande åtgärder. Att det högljudda arbetet kommer att pågå till maj 2022 framkom däremot.
    Hur framskrider ärende MILJ.2021.2489?
    Finns det möjlighet för kommun att sätta upp decibel mätare på vår veranda för att
    se om oljudet överstiger 60 decibel?

    Lite fakta från nätet:
    Larmbelastning för örat
    Från 60 dB: Hörselskador efter längre tids påverkan är möjliga. Från 65 dB: 20 % förhöjd risk för hjärt-kärl-sjukdomar vid längre tids påverkan.
  • Hej Pertti och tack för din fråga som fått ett långt svar från miljöinspektören.

    Det är Stockholm Vatten och Avfall AB som utför renoveringen av vattentornet och är verksamhetsutövare för arbetena. Som verksamhetsutövare har man ansvar för att minimera påverkan på omgivningen, vidta rimliga försiktighetsåtgärder och vid behov kontrollera påverkan som arbetena kan medföra.

    Det är normalt verksamhetsutövaren man kontaktar i första hand vid störningar och de som ansvarar för att kontrollera sin påverkan, exempelvis bullernivåer.
    Stockholm Vatten och Avfall AB har information om pågående projekt på sin hemsida, där kontaktuppgifter finns Renovering av vattentornet i Länna:
    Det finns även ett informationsblad om de specifika arbetena.

    Ärendet som nämns är inte pågående, tidigare kund som hörde av sig trodde att det var kommunen som utförde arbeten. Personen har hänvisats till Stockholm Vatten och Avfall AB som därefter tagit kontakt med närboende och även uppgett att åtgärder skulle vidtas.
    Jag har varit i kontakt med ansvarig för arbetena idag som uppgav att de vidtagit åtgärder vad gäller att minska buller och för att kontrollera ljudnivåer. De har meddelat att de kommer att återkoppla till personer de tidigare haft kontakt med gällande detta inom kort, samt att informationen om kommande arbeten kommer att uppdateras på hemsida.

    Information
    För att ett nytt klagomål ska handläggas gäller normalt:
    - Den störning, olägenhet, som du upplever ska utgöra en hälsorisk det vill säga en störning som enligt
    medicinsk eller hygieniskbedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig (9
    kap. 3 § Miljöbalken).
    - Klagomål på störningar som tidigare pågått men nu upphört, handläggs inte.
    - Du ska själv ha tagit en första kontakt med din fastighetsägare eller den verksamhetsutövare som orsakar
    störningen.
    - Fastighetsägare eller verksamhetsutövare ska ha fått skälig tid för att utreda och eventuellt åtgärda
    problemet.
    Om du efter kontakt med verksamhetsutövare känner att du inte får gehör eller att du fortfarande upplever störningar är du välkommen att åter ta kontakt med miljötillsynsavdelningen eller lämna in ett klagomål och vi kommer då att bedöma om det är rimligt att ställa ytterligare krav. För att underlätta vår bedömning är det bra att föra en så kallad störningsjournal, där du antecknar hur länge störningen pågått, vilka dagar och tider på dygnet och hur länge störningarna pågår. Det är också bra att beskriva vilka konsekvenser störningarna får för er och vilka åtgärder du önskar att verksamhetsutövaren vidtar.
    Klagomål på buller från byggarbetsplats lämnas via e-tjänst.

    Mer information om byggbuller hittar du på Naturvårdsverkets hemsida.

    Med vänlig hälsning,
    Huddinge servicecenter

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.