Vanliga frågor och svar om vinterväghållningen?!

Nu när vintern kommit igång ordentlig rullar frågorna om vinterväghållning in på löpande band. Därför har vi sammanställt lite bra info om vad du kan och ska göra som privatperson ute i snön! 

❄️ Varför blev min felanmälan avslutad utan att den åtgärdades?

När en utkallning har påbörjats kan vi inte kontrollera felanmälningar, dels för att vi inte har några fordon tillgängliga för att åka ut med då alla är ute och plogar, dels för att vi inte vet om en gata faktiskt har missats innan tiden för utkallningen är färdig. Det kan nämligen ta flera timmar att ploga en väg klart, plogbilen vill vända så få gånger som möjligt för att undvika att skapa vallar i den mån det går och därför kan bilen köra en raksträcka väldigt långt innan den vänder. Detta innebär att halva gatan kan plogas vid ett tillfälle för att andra halvan plogas först flera timmar senare. På grund av det kan en felanmälan som görs medan en utkallning är igång komma att avvisas. Det innebär alltså inte att vi inte tar din felanmälan på allvar, utan att det inte går att veta att det är ett faktiskt fel innan utkallningen är avklarad!


❄️ Hur gör jag för att felanmäla att min väg inte har blivit plogad, sandad eller saltad?

Om du märker att din gata inte är plogad 16 timmar efter att utkallningen påbörjades är du varmt välkommen och uppmuntrad att göra en felanmälan. Det kan du göra på fyra olika sätt:
  • Gör en felanmälan via vårt webformulär.
  • Ladda ned vår app genom att söka på "Felanmälan - Huddinge Kommun" i din telefons app-affär och gör en felanmälan via den. 
  • Maila oss på servicecenter@huddinge.se
  • Ring oss på 08 535 300 00, knappval 2.

❄️ Vad är kommunen ansvarig för, och vad är jag ansvarig för själv? 

Kommunen är ansvarig för att snöröja alla allmänna gator och parkeringar i kommunen. I den mån som är möjligt läggs snön på en allmänning, men det finns inte alltid nog med plats där. Det innebär att det är mer eller mindre oundvikligt att det blir snövallar längs gatorna och ibland hamnar snö framför privatpersoners infarter. Då är fastighetsägaren själv ansvarig för att ta bort snön framför infarten. Det kan kanske låta jobbigt och inte helt okej, men alternativet är att bli utan snöröjning. Det gäller även för insnöade bilar och sopkärl. Kommunen har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till med det, men det finns massor med privata aktörer man kan ta hjälp av. Eller varför inte starta en grupp med grannar som kan hjälpa varandra med diverse sysslor!


PSST! Visste du att du kan se den senaste informationen om snöröjningen på vår hemsida? 👀
Huddinge servicecenter

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.