Vad innebär det att det bara är skriftliga avtal som gäller vid telefonförsäljning?
En telefonförsäljare ringde mig och erbjöd mig ett billigare elabonnemang. När jag ångrade avtalet efter tre veckor blev jag nekad med hänvisning till den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar.
Avtalet jag ingick var endast muntligt och jag har inte skrivit på något. Vilka rättigheter har jag?
Avtalet jag ingick var endast muntligt och jag har inte skrivit på något. Vilka rättigheter har jag?
Följ inlägget
0
följare
I lagen om distansavtal finns det speciella regler för telefonförsäljning.
När ett företag ringer upp en konsument för att sälja en vara eller tjänst är avtalet giltigt först när konsumenten gjort en skriftlig bekräftelse efter samtalet. Om konsumenten själv ringer och gör en beställning gäller inte detta skriftlighetskrav. I ditt fall så är det alltså fråga om ett ogiltigt avtal och då är fråga om ångerfristen irrelevant.
Om du har fler frågor kring detta kan du kontakta konsumentvägledningen på:
📞 08-535 389 26
📧 konsument@huddinge.se
Med vänlig hälsning,