Finns det planer på tätare busstrafik i Vidja ?
Hej,
Jag och många fler i Vidja efterfrågar tätare bussavgångar. Som det är nu går de en gång i timmen och på kvällarna varannan. I rusningstrafik vore det toppen med fler avgångar, så barnen kan komma till skolan. Finns det någon plan på tätare bussturer inom överskådlig framtid? De flesta bor permanent i Vidja och ni vet ju att det pågår entreprenad för omvandling från fritidsbostäder till permanentbostäder så behovet är stort.
Mvh Frida
Jag och många fler i Vidja efterfrågar tätare bussavgångar. Som det är nu går de en gång i timmen och på kvällarna varannan. I rusningstrafik vore det toppen med fler avgångar, så barnen kan komma till skolan. Finns det någon plan på tätare bussturer inom överskådlig framtid? De flesta bor permanent i Vidja och ni vet ju att det pågår entreprenad för omvandling från fritidsbostäder till permanentbostäder så behovet är stort.
Mvh Frida
Följ inlägget
1
följare
Tack för att du delar med dig av era behov av tätare busstrafik i Vidja.
Det är Region Stockholms trafikförvaltning som ansvarar för frågor som rör busslinjer och turtäthet i Stockholms län. Du kan nå dem mellan 08:00-17:00 på 08-123 316 00 eller via e-post registrator.tf@regionstockholm.se .
Jag har även skickat ditt önskemål vidare till vår trafik- och landskapsavdelning. De tar med sig era tankar när de lämnar in de lokala synpunkterna som bygger på vår kommuns behov inför det kommande året till trafikförvaltningen på Region Stockholm.
Ha en fortsatt fin dag !
Med vänliga hälsningar,
Tack för återkoppling.
Mvh Frida
Jag såg att ni hade tagit upp detta som önskemål 22-04-20. Hur har trafikförvaltningen tittat på ärendet? Omvandlingsområdena Gladö kvarn har fått 30-minuterstrafik. Samma behov finns i Vidja, åtminstone morgon och em/kväll när alla åker till skola, jobb.
yttrande-ks-huddinges-svar-pa-remiss-t23pdf
Mvh Frida
tack för din fråga!
Trafikplanerare på samhällsbyggnadsavdelningen svarar följande:
Vi förstår att många i Vidja vill ha mer frekvent busstrafik. Enligt Trafikförvaltningen så var det inte befolkningsunderlaget i Gladö kvarn som i sig gjorde att området fick mer trafik. Den busslinje som tidigare trafikerade Gladö, 709, var tidigare en lång linje som vände inne i flera olika områden. När Gladö började växa och få fler permanentboende gjorde det att 709 blev precis för full. Därför förlängdes linje 744 till Gladö kvarn, så att linje 709 blev kortare och avlastades, och på köpet fick Gladö kvarn samma turtäthet som Balingsnäs. Turtätheten i Gladö kvarn är alltså motiverad av resandet i Balingsnäs snarare än av Gladö kvarn i sig.
För Vidja så finns tyvärr inget annat större bostadsområde i närheten som gör att befolkningsunderlaget motiverar högre turtäthet enligt Trafikförvaltningens riktlinjer. I så fall skulle busslinjen troligen behöva dras om och få en längre resväg för att plocka upp fler resenärer längs vägen, tex i Farsta.
Önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning