Hur lämnar jag in felanmälan när Servicecenter har stängt ?
Hej!
Jag passerade rondellen vid CirkleK-macken, Kyrkängsbacken vid 9-tiden i morse. Där var det som på så många andra ställen just nu en rejäl översvämning. Personbilar hade ingen möjlighet att ta sig ut i utfarterna vid Åvägen eller Norrängsvägen norrut. Flera bilar stod stilla på Åvägen i båda riktningarna. Vi var säkert många som ringde och försökte anmäla detta på olika sätt.
Själv pratade jag först med Trafikverket, som konstaterade att detta är kommunens ansvar och att jag därför skulle prata med er. När jag ringde er växel hänvisade ni vidare till 114 14, dit jag ringde - och de hänvisade mig vidare till 112 när jag beskrev omfattningen av översvämningen. Hos 112 ringde telefonisten upp räddningstjänsten för att höra sig för om hur de skulle ta det vidare, och de meddelade att jag skulle prata med er, på kommunen. Så jag ringde tillbaka till er växel med det beskedet, varpå jag fick höra att jag inte kunde lämna en anmälan eftersom ni på servicecenter var upptagna i möte och tillgängliga först klockan 10.
Eftersom jag hade suttit i olika telefonköer på det här sättet i nästan en timme på morgonen för att försöka felanmäla översvämningen, bad jag växeltelefonisten hos er att lämna de här uppgifterna vidare internt, men det gick tydligen inte. Jag var tvungen att ringa tillbaka igen efter klockan 10 när ni på servicecenter var på plats.
Jag tänker att de här vägarna används för utryckningsfordon, hemtjänst, sophämtning och postutdelning - det kan bli ganska stora följdverkningar av att de inte är framkomliga, eller att ni på kommunen inte får information om att de inte är framkomliga. Då känns det inte helt oproblematiskt att en sån här felanmälan verkar kunna hänga på min möjlighet att som enskild person återkomma med informationen vid ett senare tillfälle? Jag kan förstås anmäla fel via webben, men även i det formuläret anger ni att man ska ringa om det är akuta fel. Sannolikt är det många som ringer, men om ingen kommer fram, vad händer då?
Självklart är det så att ni som jobbar på servicecenter inte alltid är på plats, att ni också måste kunna sitta i möten osv. Men det borde väl ändå finnas något sätt att kunna ta vidare den här typen av felanmälningar internt, så att information inte går förlorad för att en enskild person inte kan återkomma vid rätt öppettid? Och kan det verkligen vara så illa att er växel inte har någon som helst kontaktväg till er på servicecenter - inte ens när ni sitter upptagna?
Det skulle vara intressant att få återkoppling på detta. Jag vill också berömma de medarbetare jag har pratat med för fint bemötande - jag har bara haft trevliga samtal med er, men i just det här fallet hade jag uppskattat om samtalen hade varit färre 😀
Vänliga hälsningar,
Christel.
Jag passerade rondellen vid CirkleK-macken, Kyrkängsbacken vid 9-tiden i morse. Där var det som på så många andra ställen just nu en rejäl översvämning. Personbilar hade ingen möjlighet att ta sig ut i utfarterna vid Åvägen eller Norrängsvägen norrut. Flera bilar stod stilla på Åvägen i båda riktningarna. Vi var säkert många som ringde och försökte anmäla detta på olika sätt.
Själv pratade jag först med Trafikverket, som konstaterade att detta är kommunens ansvar och att jag därför skulle prata med er. När jag ringde er växel hänvisade ni vidare till 114 14, dit jag ringde - och de hänvisade mig vidare till 112 när jag beskrev omfattningen av översvämningen. Hos 112 ringde telefonisten upp räddningstjänsten för att höra sig för om hur de skulle ta det vidare, och de meddelade att jag skulle prata med er, på kommunen. Så jag ringde tillbaka till er växel med det beskedet, varpå jag fick höra att jag inte kunde lämna en anmälan eftersom ni på servicecenter var upptagna i möte och tillgängliga först klockan 10.
Eftersom jag hade suttit i olika telefonköer på det här sättet i nästan en timme på morgonen för att försöka felanmäla översvämningen, bad jag växeltelefonisten hos er att lämna de här uppgifterna vidare internt, men det gick tydligen inte. Jag var tvungen att ringa tillbaka igen efter klockan 10 när ni på servicecenter var på plats.
Jag tänker att de här vägarna används för utryckningsfordon, hemtjänst, sophämtning och postutdelning - det kan bli ganska stora följdverkningar av att de inte är framkomliga, eller att ni på kommunen inte får information om att de inte är framkomliga. Då känns det inte helt oproblematiskt att en sån här felanmälan verkar kunna hänga på min möjlighet att som enskild person återkomma med informationen vid ett senare tillfälle? Jag kan förstås anmäla fel via webben, men även i det formuläret anger ni att man ska ringa om det är akuta fel. Sannolikt är det många som ringer, men om ingen kommer fram, vad händer då?
Självklart är det så att ni som jobbar på servicecenter inte alltid är på plats, att ni också måste kunna sitta i möten osv. Men det borde väl ändå finnas något sätt att kunna ta vidare den här typen av felanmälningar internt, så att information inte går förlorad för att en enskild person inte kan återkomma vid rätt öppettid? Och kan det verkligen vara så illa att er växel inte har någon som helst kontaktväg till er på servicecenter - inte ens när ni sitter upptagna?
Det skulle vara intressant att få återkoppling på detta. Jag vill också berömma de medarbetare jag har pratat med för fint bemötande - jag har bara haft trevliga samtal med er, men i just det här fallet hade jag uppskattat om samtalen hade varit färre 😀
Vänliga hälsningar,
Christel.
Följ inlägget
0
följare
Tack för att du delar med dig av dina upplevelser. Det var tråkigt att höra att du fått ringa runt till så många olika instanser och att det tog dig så mycket tid i anspråk. Det har varit översvämningar på ovanligt många platser i Huddinge och ont om platser att tömma det uppsugna vattnet då våra sjöar och vattendrag också är överfulla.
Det är riktigt att vi har arbetsplatsträffar och andra möten på torsdagar mellan klockan 8 och 10 för att utveckla vår verksamhet och därmed inte kan leverera samma höga servicenivå under denna begränsade tid.
Under denna begränsade tid finns det dock flera andra sätt att meddela sig med oss, se de olika möjligheterna under rubriken felanmälan nedan.
För att göra en felanmälan
- är det kanske enklast, om man har en så kallad smarttelefon, att ladda ner en applikation (app) som heter Huddinge felanmälan.
- kan man, om man tillgång tillgång till internet, även göra anmälan i ett så kallat webbformulär.
- kan man skicka ett mejl till servicecenter@huddinge.se
I alla fall kan du dessutom bifoga bilder för att göra din felanmälan tydligare. På vår hemsida kan du läsa mer om förfarandet just gällande översvämning.Avslutningsvis vill jag säga att dina synpunkter är värdefulla för oss och vi ska se över rutinerna för hur vi ska kunna bli bättre då liknande oväderssituationer uppstår. Stort tack även för att du upplever att du blivit väl bemött då du varit i kontakt med oss på Servicecenter.
Nu hoppas vi på soligare dagar framöver och tack än en gång för att du kontaktade oss.
Med vänlig hälsning,
Tack för ett imponerande snabbt och informativt svar. Då vet jag hur jag kan göra nästa gång och att det till exempel går att mejla direkt till er (ska så klart ladda ner appen också). En idé kanske kan vara att be växeln att tipsa om dessa saker också, under tider när ni är upptagna? Jag fick uppfattningen när jag ringde att det enda alternativet jag hade var att vänta och ringa senare.
Jag förstår att det tar tid att åtgärda alla problem som följt med skyfallen - och att alla i kommunen kämpat för fullt i flera dagar nu. Tack för allt ni gör! Och ja, hoppas verkligen att regnet ger med sig snabbt.
Vänliga hälsningar,
Christel