Till senaste kommentaren

Varför har jag fått parkeringsböter?


Just nu får vi en del frågor om vad som gäller vid parkering i terräng. Här kommer en liten sammanfattning av vad reglerna säger och hur du undviker att få parkeringsböter/parkeringsanmärkning 👇

🚫 Trafikförordningen RH 2015:49 säger att du som bilist enligt lag inte får parkera i terräng inom tättbebyggt område på allmän plats.
Det kan exempelvis vara i diken, parker, planteringar, på gräsplan, grusytor vid sidan av gata/väg där du varken får parkera eller stanna. Trafikförordningen gäller i hela Sverige.

🚘 När du parkerar måste alla fyra däcken vara inom gränsen för gatan, vägen eller andra parkeringsytor för att du inte ska riskera att få böter/felparkeringsavgift.
Det räknas även som utanför om hälften av bilens däck står utanför gränsen.

❗ Det som de flesta missat när de fått böter är att alla fyra däck måste stå på gata/väg/parkeringsyta trots att den kan upplevas smal.
Lagen tar ej hänsyn till om du ställer dig utanför för att ge andra fordon bättre möjlighet att passera.

⚠️Var uppmärksam på var du parkerar då du som bilist förväntas känna till trafikförordningen om att du ej får parkera i terräng inom tättbebyggt område på allmän plats.
Kommunen behöver inte skylta om att ett visst område räknas som tättbebyggt område enligt trafikförordningen.

Kolla gärna in på vår webbplats för mer information om parkering i kommunen 👇

Parkering och tillstånd (huddinge.se)


Kör försiktigt ❤️






Huddinge servicecenter

Kommentarer

  • Det känns inte som att Huddinge kommun plockar poäng för att vara en kommun att trivas i. Parkeringsvakterna verkar fokusera på ”parkering i terrängen” .
    Bilar som står strax utanför sin tomt och inte stör eller förstör får böter för att ett däck nuddar grus vid sidan av asfalten. Ni betar av område för område, och lämnar efter er en skräck där bilar i spåren av era böter istället väljer att parkera väl inne på asfalten, och ofta riskerar att orsaka framkomlighetsproblem istället.
    Reglerna som ni nämner ovan är tydliga, men som kommun måste man inte bötfälla bilar där syftet inte är att förbättra trafiksituationen. Det hade i dessa situationer känts bättre med medmänslighet än att dra in pengar till kommunens kassa.
    Peter
  • Hej Peter!

    Vi förstår verkligen att detta kan leda till frustration och irritation!

    Tyvärr är det som det står i inlägget, dessa regler gäller i hela Sverige, och vi som kommun måste följa de lagar som finns. Huddinge är inget undantag, och kan därför inte heller själva göra undantag.

    Du kan läsa mer om vad som gäller enligt trafikförordningen här.


    Ha en fortsatt fin vecka och vi beklagar frustrationen!
    Klara Servicecenter
  • OM fallet är att Huddinge kommun vilar/skyller på nationell lagstiftning tycker jag Huddinge kommun avsätter ett par asfalterings-miljoner och skyndsamt asfalterar dom grus-remsor som i dagsläget klassas som "terräng".. Allt för att öka trafiksäkerheten, framkomligheten och reducera frustrationen och politikerföraktet bland invånarna i vår kommun.

    Politik är att vilja - nu hoppas jag att dom "folkvalda" påvisar denna goda vilja och låter det sunda förnuftet segra.
    R
  • Hej R!

    Vi uppskattar att du lyfter dina tankar till oss och delar med dig av vad du tycker. Du får hemskt gärna berätta mer i detta formulär som sedan går direkt till de som är ansvariga som i sin tur kan påbörja en diskussion med dig.

    Jag hoppas att du får en fin helg!
    Med vänliga hälsningar,
    Klara Servicecenter
  • Att grussträngen som i fallet på Observationvägen skulle anses vara terräng i en rättslig prövning är långt ifrån säkert, inte ens troligt. Bara för att asfaltsbeläggningen inte går ända in till tomtgräns betyder det inte att vägen tar slut där gruset tar vid. Man kan lika gärna se grussträngen som vägren och vägren är per definition del av väg och alltså inte terräng. En vägren kan vara belagd, bestå av grus eller ha annat underlag.

    Man kan ju också undra vad meningen skulle vara att ha en bit "terräng" mellan vägen och tomterna i detta fallet? Vissa bitar är den belagd, andra inte och beläggningen i sig definerar inte vad som är väg. I så fall har vi inga vägar på landet där allt är grus.

    Det finns något som kallas sunt förnuft också.
    H
  • Hej H!

    Tack för din kommentar!

    Om man anser att en parkeringsbot är felaktig går det alltid att överklaga den till polisen, så får den prövas rättsligt.

    Vad som räknas som terräng beror på vägen, det är inte det faktum att det inte är asfalterat som är den enda faktorn som avgör det. I fallet där körbanan är asfalterad, så räknas det som terräng där asfalten slutar. I fallet där körbanan inte är asfalterad så är det där gruset slutar som räknas som terräng. Så sammanfattningsvis räknas det som terräng om man står med något av däcken utanför ordinarie körbana.

    Som tidigare nämnt, är detta en rikstäckande lag som vi inte kan välja att bortse från, oavsett hur rimligt man tycker att det är. Har man åsikter om detta är det bättre att vända dem till trafikverket som är ansvariga och faktiskt har möjligheten att ändra på den. 

    Du är också varmt välkommen att lämna dina åsikter till vårt trafikkontor i detta formuläret.

    Tack för att ni bryr er!
    Med vänliga hälsningar,
    Klara Servicecenter

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.