Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Synpunkter på sandupptagningen våren 2018

Hej! som rubriken lyder när börjar ni med sandupptagningen??
förra året tog det väldigt lång tid innan det vart sopat (senare delen av maj)..
har ni någon ny entreprenör som gör detta i år så vi inte behöver vänta lika länge i år?

Mvh Piia
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Håller med till 100%!
    Johan
  • Hejsan Piia och Johan,

    Tack för era inlägg.

    I år görs en ny upphandling för sandsopningen och det är alltså därför mycket möjligt att det kommer att vara nya entreprenörer i år.
    Upphandlingen är dock inte helt klar än så därför har vi tyvärr inte så mycket information än om vilka det är eller exakt när de ska börja. Normalt påbörjas sandsopningen i mitten av april, men vi har i nuläget alltså inget startdatum färdigt för årets sandsopning.
    Vi kommer att uppdatera informationen i denna tråd när det är klart.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Önskemålet var alltså att vi skulle slippa behöva vänta lika länge som förra året. Är det möjligt att lära av sina misstag liksom...
    Johan
  • Hejsan Johan och Piia,

    Sandningen är planerad att börja vecka 17 om vädret tillåter och den beräknas pågå i fyra veckor. Om det är minusgrader när vi startar sandsopningen är sanden fastfrusen och svår att ta bort. Frost på nätterna gör också sanden inte hunnit tina upp på dagen vilket gör att det tar längre tid. Därför startar sandsopningen först när också nätterna är frostfria.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Hej Lisa, varför väntar man år efter år med att sopa så länge som möjligt?
    Även om det är kallt och fruset fram till kl 8 på morgonen är hela dagen kvar sedan. Speciellt i år när Huddinge måste ha rekord i utspridd sand och det blir risk för olyckor på cykelstråken.
    Cykelplanen pratar ju om möjlighet till cykling året runt som alternativ till bil. Då krävs det att det ska vara möjligt att cykla säkert också.
    Sara
  • Barn som går till Juringeskolan i Sewgeltorp promenerar dagligen i en sandstorm, eftersom såväl Gårdsvägen, Juringe Åväg, Hagvägen, Slåttervägen, Skördevägen med flera gator i anslutning till skolan är mer att likna ett grustag. Det yr sand och stenar när varje bil passerar. Folkhälsoinstitutet har anfört att andas in detta damm är långt farligare än att köra med dubbdäck (och de partiklar som därmed kan finnas i luften). Dammet innehåller tungmetaller, och ett flertal ämnen som kan framkalla astma mm. Det är därmed en hälsofara för barnen att promenera till skolan. Förra året var sopningen klar första veckan i juni, d.v.s. när skolan slutade. Följden nu blir att alla föräldrar kör barnen i bil till skolan. Stockholms stad och andra kommuner i länet är redan igång med sandsopningen - varför är Huddinge jämt 'sist ut'? Kan vi lita på att sandsopningen är avklarad inom 4 veckor?
    Besviken förälder
  • Hejsan,

    Jag har nu fått svar från ansvarig på kommunens gatudriftsenhet som skriver följande:

    För att få ekonomi och logistik i sandupptagningen så måste entreprenören kunna göra klart när man är på plats, att åka fram och tillbaka och utföra sandupptagning vid flera tillfällen under våren är inte genomförbart, redan nu så pågår sandupptagning i egen regi på vissa gång och cykelbanor.

    Jag har också skickat vidare era synpunkter till natur- och gatudriftsavdelningen. Om ni har fler synpunkter är ni välkomna att kontakta dem via e-post: gator@huddinge.se 

    För frågor om cykelplanen är ni välkomna att läsa vår tråd om Vintercykling i Huddinge kommun.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Hej,
    Varför börjar ni med en upphandling så pass sent?

    Älvsjö började med sin sandupptagning för flera veckor sedan, inte kan vi ha så mycket kallare i Huddinge?

    Vi som bor ute i villaområden där barnen går och cyklar till och från skola är beroende av att gruset tas bort snabbt. Där vi bor kan man snarare tro att det är grusväg, inte asfalt.
    Vi är många som går ut och sopar trottoaren framför husen, men eftersom alla inte har den möjligheten och gatorna fortfarande dammar så räcker det inte långt. Inte ska väl vi utföra det jobb som ni ska göra?

    Kan ni uppdatera här så snart ni har en mer utförlig plan och datum i de olika områdena, tack.

    Stina
  • Hej! Hörde att man i kommunen kommer att sopsalta cykelvägar med början hösten, vintern 2018. Stämmer det?
    Niclas Lilja
  • Hejsan,

    Nästa vecka sätter sandupptagningen igång i de delar av kommunen som inte redan har påbörjats, med de nya entreprenörerna.

    Startdatumet är bestämt enligt en beräkning för hur vädret ska vara för att undvika risken för frost, så att arbetet ska kunna utföras så effektivt som möjligt. Vid planeringen är det svårt att veta exakt hur vädret kommer att bli. Även om det är varmt och soligt i en vecka kan det komma köldknäppar med frost även in i april.

    I den mån kommunen har egna maskiner har sandupptagningen redan påbörjats. Vår egen personal jobbar sig framförallt från centrumområdena och utåt. Arbetet med sandsopning i Kungens kurva och Segeltorp har också kommit igång och avslutades i veckan. Se gärna vår hemsida för uppdaterad information.

    I övriga kommundelar kommer arbetet alltså att starta i nästa vecka. Sandsopningen ska vara slutförd inom fyra veckor från start.

    Vi är medvetna om att det är väldigt mycket grus som nu ligger på körbanor, gång- och cykelvägar efter vinterns halkbekämpning.
    För att undvika att det dammar allt för mycket så sopas gatorna i två omgångar. Först sopas den grövre sanden bort, därefter vattnas det och sedan tas den finare sanden bort.

    Jag skickar vidare synpunkterna till kommunens gatudriftsenhet. Inför nästa år ser vi över upphandlingen igen vilket kan innebära ett tidigare startdatum för sandupptagningen.

    Angående saltsopning av cykelbanor har natur- och byggnadsnämnden gett förvaltningen uppdraget att upphandla och införa ny teknik för att förbättra möjligheterna till vintercykling från och med säsongen 2018/2019. Förslaget är planerat att tas upp i natur- och byggnadsnämnden i maj.

    Nu hoppas vi att vädret håller i sig och att vi snart kan gå ut på sopade gator.
    Lisa Servicecenter
  • Det är inte OK att behöva vänta nästan in i sommarmånaderna för att få gatorna sopade.
    Här måste kommunen bättra sig och börja sopa det som går så fort det bara är möjligt. Kosta vad det kostar. Vi betalar hög kommunalskatt och detta är högprioriterat att få gjort.

    Många är vi som lider av dammet. Värre än halkan!
    Lena
  • "Inför nästa år ser vi över bla bla bla"...så säger ni om allt varje år och det blir ända samma visa! Uselt!
    Johan
  • Instämmer!
    Kommunen uppmuntrar barnen att cykla till skolorna för att få säkrare miljö för barnen med mindre bilar MEN då måste det sopas också.Nu har det varit cykel och gå vecka till skolan och det är INTE OK att det ser ut som grusvägar på varenda cykel väg.
    Bättre rutiner för sopning omedelbart!
    Anna
  • Vad är det som händer? Samtliga kommuner runt om Huddinge har städat dina gator för flera veckor sedan. Ni skyller fortfarande på frost och kalla nätter??? Ligger Huddinge i en annan temp. zon än Stockholm och Botkyrka? Kom igen nu, berätta sanningen för invånarna, vad gör ni? Vad är det som händer? Barnen kan ju inte ens cykla pga. detta. Stockholm och Botkyrkas bilar är rena och fina, medans Huddinges invånare bilar är smutsiga och eländiga. Få ut soparbilarna NU!
    Ante
  • Vi bor i en av dem dyraste kommunerna, och gatorna har inte blivit sopade imorgon är det den 1 maj, ni måste driva med oss! Vad gör ni med våra skattepengar? Ni vet att det är val år i år!
    Lotta
  • Hej,
    Jag undrar när ni ska sopa Sturevägen?
    Den sk. ”Hälsans stig” sträcker sig en lång bit på just denna väg, men med allt grus som ligger kvar så blir det allt annat än hälsosamt att ta sig fram där.
    Dessutom undrar jag om ni i år kommer att vattna vägarna i samband med att ni sopar? Det gjorde ni INTE förra året, med följd att det dammade extra mycket just då och hela området täcktes i ett lager av stenmjöl (även de stackars människor som var utomhus).
    Anna Lagbo
  • Slopa sandningen av vägar om ni inte kan ta bort det i tid! Driver ni med oss att ha kvar sand på vägarna ända in i Maj?? Rullgrus är farligt för cyklister, förlänger bromssträckan avsevärt med bil. Sedan har sanden massor med kostnader och begränsningar för privata människors egendom och hälsa.
    Elias Johannes
  • Hej. När kommer resten av all sand och grus att sopas upp i Skogås/Länna? Parkvägarna är livsfarliga för de som cyklar. Hittills har det bara sopats upp en smal remsa på parkvägarna samt cykelbanan vid Gamla Nynäsvägen.
    Per Demervall
  • Vi vill ha en trovärdig förklaring av ansvarig till varför Huddinge kommun år efter år misslyckas med sitt ansvar att ta bort sanden. Eventuell frost tycks inte hindrat våra grannkommuner att fullfölja sitt uppdrag så den "förklaringen" vill vi inte höra åter igen.

    Huddinge kommun agerar med total respektlöshet gentemot sina innevånare. De här sanddrivorna vi nu har på våra vägar, gång- och cykelbanor utgör faktiskt en allvarlig olycks- och hälsorisk som kommunen nu utsätter innevånarna för.

    Problem med upphandlingar för uppdragen att sköta sandborttagningen vill vi inte höra som en förklaring i år igen. En ansvarsfull och väl fungerande kommun ser till att ha alla avtal på plats redan innan våren kommer. Och våren har för vana att komma efter vintern varje år...

    Svaret i ett inlägg ovan från ansvarig på kommunens gatudriftsenhet som skriver följande tycker jag lämnar en hel del övrigt att önska:
    "För att få ekonomi och logistik i sandupptagningen så måste entreprenören kunna göra klart när man är på plats, att åka fram och tillbaka och utföra sandupptagning vid flera tillfällen under våren är inte genomförbart, redan nu så pågår sandupptagning i egen regi på vissa gång och cykelbanor."

    Med det svaret undrar man förstås om det är entreprenörerna själva som dikterar hur deras uppdrag ska utföras? Finns det över huvud taget någon kravspecifikation från kommunen kopplad till dessa upphandlingar?

    Vi undrar faktiskt allvarligt över hur våra inbetalda skattemedel hanteras när det ser ut som det gör på våra vägar, gång- och cykelbanor.

    Hansa
  • Håller med dig, Hansa!
    Johan
  • Hejsan,

    Tack för era inlägg och ert engagemang i frågan. Jag har skickat vidare era synpunkter till kommunens gatudriftsenhet som ansvarar för frågan.

    Delar av kommunen har sandsopats, men precis som ni skriver finns det delar som inte är sopade ännu och vi kan bara beklaga och be om ursäkt för det besvär som det orsakar.
    Gång- och cykelvägar längs med större vägar, centrumområden, Kungens Kurva och Segeltorp samt Vistaberg har sopats men arbetet påbörjades under denna vecka även i övriga kommundelar såsom Skogås/Trångsund, Vårby, Stuvsta, Flemingsberg, Sjödalen och Fullersta.

    Huddinge kommun har valt att upphandla entreprenörer för att utföra sandsopningen och för att vara på den säkra sidan har vi i samband med upphandling valt vecka 17 som startvecka. Anledningen till att arbetena påbörjades först igår beror på förseningar i upphandlingen.
    Avdelningschefen meddelar att de redan har påbörjat arbetet med att se över rutinerna och tider för uppstart till kommande år.

    Fortsätt gärna att lämna era synpunkter. Ni kan skicka meddelanden direkt till ansvarig avdelning på gator@huddinge.se.

    Om ni upptäcker gator, gång- eller cykelbanor som inte har sopats i områden där sandsopning har utförts är ni välkomna att lämna en felanmälan. 

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • 3:e maj nu och inte ett spår av sandsopning i Skogås Trångsund! Det enda stället i Trångsund som är sopat är i centrum och det är tack vare företagarföreningen inte kommunen, läser på er hemsida att sopningen i centrumnära områden i Trångsund är avslutad, vilket skämt! Vilket år tänker ni sopa bort gruset? Entreprenörerna varken syns eller hörs till, finns de överhuvudtaget?
    Krister
  • Bor på en gata i Stuvsta som är full av barn som inte börjat cykla än för att det enligt barnen är "svårt att cykla på gruset" och "lätt att ramla". Huddinge Kommun har en lång historik av usla upphandlingar. Att upphandlingen blivit försenad och inte klar i mars månad är helt sjukt. Upphandlingen borde varit klar på hösten. Hur ska det företag som vunnit upphandlingen ha en rimlig chans att genomföra uppdraget när de får besked så pass sent? Jag har svårt att tro att de som svarat på upphandlingen har 20 "sopbilar" med personal som bara står och väntar på uppdrag.
    Dåligt genomförda upphandlingar kostar oss många miljoner per år. Om upphandlingarna inte fungerar spelar det ingen roll vem som styr i kommunen. Skärpning!
    Patrik Bengtsson
  • Hejsan,

    Jag har skickat era synpunkter om upphandlingen och om sandsopningen i Trångsund till kommunens gatudriftsenhet. Sandsopningen i Skogås/Trångsund och även i Stuvsta pågår och är inte avslutad ännu.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Tack för svar Lisa.
    Cyklade idag från Länna till Skogås centrum. Några sopbilar såg jag inte till, däremot sand och grus. Vissa av parkvägarna är så undermåligt sopade så det inte går att se om det finns asfalt där eller om det är en grusväg. Cykelbanan vi gamla Nynäsvägen har ett utrymme som inte gör att två cyklar kan mötas. Kommer man i hög fart i nedförslöp och får möte, så är utsikterna stora att man får en stoppsladd och far omkull.
    Per Demervall
  • Vi har nu väntat på sopning över en månad men inget händer på Premiärvägen vid Drevikenstrand. Vi som bor nära vägen får en massa damm in på våra altaner. Svårt att andas och sitta ute på altan när man har astma. Nu får ni se till att gatan blir sopad. Vi vill inte vänta till sensommaren innan gatorna blir sopade. Varför dessa dumma upphandlingar när inget händer. Hoppas ni nu tar tag i detta nästa vecka och tar inläggen på största allvar. Besviken på Huddinge kommun.
    Mats
    Mats Forslund
  • Ingen som helst sopning pågår i Stuvsta - har inte ens påbörjats än. På hemsidan står det att sandsopningen är avslutad i Stuvsta centrum. Kanske har kommunen fått fakturan för sopningen men någon sandupptagning har inte gjorts i Stuvsta.
    Ebba Tamm
  • Var har dessa kejsarens nya kläder sopningsbilar tagit vägen? Om inte annat finns det väl mängder med folk som kan sopa som tar del av kommunkassan? Inte ett sandkorn är borttaget i Sjöängen. Förutom det vissa privatpersoner själva tagit bort. Huddinge kommun levererar inte på en fläck. Enda anledningen att arbetsfört folk bör här är geografisk placering. Inget annat.
    Emma
  • Det är bedrövligt hur kommunen har skött, eller snarare inte har skött sandsopningen i år. Man blir något förbannad! Vi bor i Trångsund, Stortorp och det ser ut som en enda stor sandlåda. Skärpning!
    Lindberg
  • I området kring Sjötorpsparken samt cykelbanan längst med gamla Nynäsvägen ligger gruset kvar trots att v: 18 passerat.

    Per Demervall
  • Återigen verkar Skogås/Trångsund hamna sist i prioritet i Huddinge, tidigare år har sopningen varit sen men i år är det katastrof. Åtgärder sätts normal sett in i relation till behov och i år är det väl ingen överraskning att det varit mkt snö och mycket sandning. Då bör man väl prioritera och börja sopningen tidigare och inte senare....!
    Dessutom är det känt att gruset/sanden binder farliga partiklar som är direkt hälsofarliga, så detta är inte bara en fråga om att det inte går att cykla, att det dammar etc. Vi betalar en av dom högsta kommunalskatterna, vi är berättigade till service!
    Peter
  • Jag börjar undra om det finns någon upphandling och entreprenörer, kommunens upphandlingar borde väl finnas att läsa någonstans, var kan vi se dem? Eller kan ni lägga ut dem här på sidan? Idag 7:e maj fortfarande inte ett spår av sandsopare i Trångsund/Skogås, de är inte direkt tysta heller sopmaskinerna så de borde höras om de är på gång.
    Krister
  • Detta börjar bli smått pinsamt så ta erat ansvar och sluta att säga att ni skickat våra frågor vidare till gatudriftsenheten. Ni är den dörr in mot kommunen för oss så ge oss svar och var ärliga. Jag håller helt med Krister. Visa oss (om dom finns) dom upphandlingar ni gjort med entreprenörer när det gäller sopning. Jag har i 10år året-runt-pendlat med cykel från Huddinge till stan och det har väl i Huddinge kommun funkat hyfsat ok i alla år förutom i år. Hoppas dessutom att ni verkligen håller erat löfte på att sop/salta till vintern 2018/2019. Det skulle förenkla otroligt mkt både för er och för oss.
    Niclas Lilja
  • Inser att jag inte är ensam med att undra var sandsopbilen är. Har inte sätts till i min del av Stuvsta heller och har liksom många andra lagt märke till att Huddinge nog måste vara sista kommun till att få tummen ur...
    Amanda
  • Domarvägen, Snättringe vägen, Lönnvägen,omr kallkäret.är ju inte ens på börjat,och det är skandal
    Tomas Andersen
  • Hej. Jag tycker det är bedrövligt att se äldre personer ute och gå i vägrenen eftersom det är så mycket grus på trottoarerna att det är farligt att gå där. Jag bor nära Ormkärr och på Stockholmssidan är det rensopat sedan flera veckor dvs redan i april och de har inte det kallare där! Så vi måste åka över till Hagsätra för att kunna cykla med våra barn. Det är smutigt, svårtillgängligt och rent ut sagt farligt för äldre, de med barnvagnar och cyklar att försöka ta sig fram på allt detta grus i Stuvsta. När tänker ni ändra era rutiner? Finns ingen anledning för Huddinge kommun att vara så enormt mycket sämre än Stockholm i detta ärende. Det är rent ut sagt pinsamt. Bifogar bilder på Segersminnevägen och den branta backen där jag har sett äldre damer ute och gå på vägen för att inte halka! Det gäller ju även oss alla andra också.
    Sara Bergkvist Sollenberg
  • Hejsan,

    Tack för era inlägg.

    Vi förstår er frustration över situationen och vi beklagar att sandsopningen i flera delar av kommunen har blivit försenad.
    Sandsopning pågår nu i alla delar av kommunen utom Kungens kurva. Det är två-tre maskiner som kör samtidigt i varje område. Tyvärr kan vi inte svara på exakt när de kommer till en specifik gata.

    Sandsopningen i hela kommunen ska vara klar den 25 maj.

    Vi skickar vidare era synpunkter till gatudriftsenheten eftersom att det är viktigt att den ansvariga enheten får ta del av de synpunkter som kommer in, för att kunna förbättra sina rutiner och sitt arbete. Avdelningschefen meddelar att ledningen har påbörjat diskussionen om hur de ska förbättra sig inför nästa år.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • På sidan https://www.huddinge.se/stadsplanering-och-trafik/felanmalan-drift-och-underhall/sandsopning/ står det "Vi kan tyvärr inte säga när enskilda gator sopas. Om din gata ligger i ett område där sopningen ska vara klar och det inte är sopat, kan du  göra en felanmälan.". När kommer ni till Sjödalen? Det området är inte nämnt någonstans! Varken Solvägen, Dalhemsvägen, Förrådsvägen eller Centralvägen är sopade!

    Sedan har ni mage att kräva att medborgarna gör ert jobb när ni säger åt oss att felanmäla sånt som inte är sopat där ni säger att det är sopat! Ni har alltså INGEN koll. Dessutom måste man ange en PUNKT på kartan när man i själva verket vill ange ett OMRÅDE.

    Cykelvägen mellan Huddinge stationsväg och Stambanevägen är INTE sopad.

    Hur länge ska de ansvariga på gatudriftsenheten få fortsatt förtroende efter den långa raden misslyckade upphandlingar?
    Johan
  • Hahaha, det ska det vara klart 25:e maj. 4 veckor innan midsommarafton.
    https://www.e-avrop.com/huddinge/Default.aspx

    Jag uppmanar alla att ringa dessa nummer. 

    Patrik Bengtsson
  • Hejsan,

    Alla gator har inte blivit sopade än, men arbetet pågår, och som jag skrev ovan ska sandsopningen i hela kommunen vara klar den 25 maj.

    Sandsopning pågår även i Sjödalen. Vår gatudriftsenhet har meddelat att entreprenörerna sopade området runt Hörningsnäs och Solfagravägen igår. Idag är de i området runt Solgård.

    Vi kräver inte av någon att de måste skicka in felanmälningar, men möjligheten finns för den som vill.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • I fjol var det sopat och klart i vårt område i början av april. Tydligen har de entreprenörer som skötte sig fått sparken och det verkar inte finnas kompetens att göra bra upphandlingar.
    Ågestavägen, Svartvik och Stora Mellansjö är ännu inte sopade.
    Fia
  • Område Stuvsta
    Söderåkersvägen
    Sandsopningen i kommunen med start v17 får vi fortfarande leta efter sopmaskiner med ljus och lyckta.  Andra komuner runt om kring oss har i  det närmaste avslutat sin gatusoppning här har vi inte ens börjat.  Har det blivit samma fel som tidigare år när upphandlingen inte skötts professionellt. I den här kommunen värnar  man om miljöaspekter på alla sätt och vis inte ens bilar skall få köra då kan man väl inte längre bortse från allt damm som yr omkring vid minsta lilla vidpust. Dessutom är det en tid då alla har besvär med pollen i kliade ögon och rinnande näsor plus de dammoln som virvlar upp gör inte saken lättare. Nu måste en kraftig skärpning till  utan dröjesmål att i kommunen få bort sanden.Så att innevånarna i Stuvsta kan känna  förtroende för sin kommun.
    Hälsning
    Rolf

    Rolf
  • Vem är ansvarig för att det har blivit så här försenat? Det är ju pinsamt att framför allt gator och cykelbanor inte är sopade. Precis som man pratar kostnader för skador i samband med halkolyckor så borde vi prata kostnader för ej upptaget grus.
    Anna
  • "Vi sandsopar först gång- och cykelvägar i kommunens centrumområden"... gång- och cykelvägen mellan Hörningsnäsvägen och Edsvägen/Klockarvägen är INTE sopad.
    Johan
  • Hejsan,

    Tack för era inlägg och era synpunkter.

    Vi har i nuläget ingen ytterligare information om sandsopningen och vi kan inte ge svar på när de kommer sopa specifika gator. Informationen från tidigare svar gäller, de är fortfarande ute och sopar och arbetet i hela kommunen ska vara klart den 25 maj.

    Se tidigare svar i denna tråd samt information på vår hemsida.

    Ni får gärna skicka era synpunkter till ansvarig avdelning, kommunens Natur- och gatudriftavdelning, via klagomålsformulär på huddinge.se. Vi har även skickat vidare de synpunkter som har kommit in via denna tråd.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Jag åker runt hela dagarna och har inte sett någon gata som blivit sopad. Vi har nu 9.e maj och om allt ska vara sopat 4 veckor innan midsommar får dom slå någon form av rekord i tidigare ej visad effektivitet.

    Sätt ett namn på den som har planeringen som arbetsuppgift och därmed är direkt ansvarig för denna inkompetenta hantering.
    Stig
  • Är det månne så att Huddinge får sina gator sopade sist eftersom de andra kommunerna runt om betalar bättre? För så många entreprenörer som har sopbilar kan det väl ändå inte finnas?

    Att sanden ligger kvar ända in mot slutet av maj måste vara ett av de sämsta skämten på länge!

    Nej Huddinge kommun, ni måste skärpa till er till nästa säsong.

    Och som lök på laxen bor jag i Trångsund som ligger ännu längre ner på prio-skalan
    Niklas
  • Hos våra vänner i Dalarna smälte snön långt efter oss här nere i Stockholm. Barmark var det först 6 veckor senare där uppe, ändå har de nu haft sopade gator i två veckor och kunnat cykla, springa och hoppa hopprep utan problem.

    Det pratas här nere om att utöka dubbdäcksförbuden i Stockholm pga partiklar i luften. Men gruset ska få ligga kvar på våra gator och damma i 2-3 månader och förstöra vår luft och möjlighet till att motionera och leka utomhus. Nu har vi dessutom en pollenexplosion, vilket drabbar många hårt med irritation, klåda, snuva och astma. Du behöver inte ens vara allergisk för att känna av det, så mycket är det just nu. Och grusdammet gör ju inte saken bättre!
    Fiddeli
  • Vi är nu på väg in i vecka 20 och trots att sandsopning pågår i alla delar av kommunen utom Kungens kurva, enligt ert inlägg, ser vi inte sett röken av någon sandsopning i Snättringe, Stuvsta. Personligen tycker jag allt grus börjar bli en sanitär olägenhet. Svårt att cykla, kör man bil rivs en massa onödigt damm upp. Är man allergiker/astmatiker behöver man inte det extra dammtillskottet från gruset, årets pollensäsong är svår nog.

    Vi kommuninnevånare har rätt att ställa rimliga krav på kommunens service för vår skattepeng. Ett rimligt krav torde vara att upphandlingar bundna till säsongsverksamhet, så som snöröjning, sandsopning etc upphandlas igod tid inför säsong. Har man någorlunda god kontroll på sin verksamhet är man väl medveten om när avtal löper ut och när nya upphandlingar skall initieras. Det verkar inte vara fallet i Huddinge, tyvärr.
    Nina
  • Hög skatt och dålig service. Huddinge i ett nötskal.
    Linda

  • Jag vill tacka för all Sand som jag får i skorna när jag skall motionera som man ska göra när man är pensionär ett tips Låt den ligga kvar så kan ju plocka bort det när första snön kom så har ni ju sparat pengar
    Erik Brandt
  • Sörskogen var utlovat att vara klart för snart 2 veckor sedan. Har ju naturligtvis inte gjorts. Jag har varit ute och promenerat mkt sista veckan. Inte sett en sopbil någonstans i varken Sörskogen eller centrala Huddinge. Ringde i onsdags, igen, och fick telefonsvar i örat: Många kommunanställda är lediga, välkommen åter på måndag!!! VAD PYSSLAR KOMMUNEN MED? Huddinge står osopat och ni har mage att ta ledigt i 5 dagar? Fredagen var en helt vanlig arbetsdag. Inte sopas gatorna heller dessa dagar. Så arg att jag inte ens kan finna ord längre. Skitkommun..
    Anna
  • Årets sandsopning = Årets fiasko!

    Åter igen utmärker sig den gravt självgoda inkompetensen i Huddinge kommun med sina ynkliga tillkortakommanden, gömmer sig för de som betalar vederbörandes löner, skyller på än det ena än det andra, inget nytt under solen!
    Nio personer inkluderande en chef, personer involverade i den så kallade "upphandlingssektionen" . Upphandlingssektionen?
    Vad gör dessa nio under en normal arbetsvecka?
    Förra årets SENA sandsopning skylldes på en miss i upphandlingen, EN MISS I UPPHANDLINGEN, hör och häpna, näädå, så sköter de som är satta att sköta det arbete de inte klarar att sköta!
    Läste att årets sopning skull ske i två etapper, en för det grövre gruset och en för det fina kvartsbemängda som hämningslöst vräkts över våra potthålsvägar vintern som varit.
    Har ännu inte sett röken av den som skulle sopa upp det fina, så hälsovådliga som bildar täta moln av damm så fort en bil passerar.
    Utmed dessa vägar går och cyklar barn till och från skolorna i området helt ovetande om hur föräldrarnas dryga kommunalskatt missbrukas!
    Janne
  • Om vi för en stund lämnar själva upphandlingen åt sidan (men det kan knappast vara betungande att vara upphandlare på kommun!!) så måste man kanske även kika lite på själva utföraren.
    Först kom en tankbil och skvätte lite vatten. Tanken är väl att vattnet ska binda dammet, vackert så. MEN sen tar det en timme eller mer innan nästa fordon kommer. Om det var en hjullastare med borste eller om det var en lastbil med nån form av sopmaskin låter jag vara osagt för den svishade förbi så fort att jag knappt hann se den..... man kan säga att det mesta av gruset ligger kvar. Vet inte om denna passage var den som sägs vara den första för att få upp det grova gruset, men det syns ju inte ens att dom varit förbi.....

    Men man får väl vad man upphandlar!!!

    Så mycket fick jag själv sopa upp på en sträcka av tre fyra meter. Får se om den högen blir kvar över sommaren. Då finns den att hämta till vinterns sandning.

    Nä Huddinge Kommun, så här jävla illa får det inte vara!!!!
    Niklas
  • På Lönnvägen ligger det drivor med grus på trottoarerna. I går såg jag med egna ögon en tjej som cyklade och vid avfart till parkväg tappade hon fästet och for med huvudet före ner i gruset. Just denna parkväg används av många som cyklar till skolan vilket får en att undra över kommunens utfästelse att just dessa vägar skall vara prioriterade. Verkar mest vara något från fablernas värld.
    Ska någon behöva sätta livet till innan ansvarig tjänsteman inser att den inkompetenta skötseln utgör ett direkt hot mot liv och lem.
    Sänka hastigheter p g a miljöskäl slår man sig för bröstet om att ha genomfört men de apokalyptiska dammoln som gruset fabricerar innebär tydligen ingen risk. Om man på en byggarbetsplats utsatts för detta damm hade arbetsplatsen bommats igen direkt. Men varför inte förbjuda dubbdäck i hela kommunen? då kanske summan av dammet från gruset kompenseras av att micropartiklar frun dubben försvinner??
    Stig
  • Men nu får ni för tusan börja sopa!! Bor i trångsund och all grus/sand är kvar. Och det måste ju komma ngn och besikta jobbet efteråt oxå för det har varit så jäkla dåligt utfört dom senaste åren...betala inte fakturan förrns jobbet är besiktat och någorlunda rimligt utfört.
    Micke
  • Hallå! Lisa på servicecenter!
    Här fortsätter klagomålen att hagla in. Det enda svar vi får (vilket var ett tag sedan) verkar mer vara som ett autosvar med hänvisning till 25 maj. I lLänna så har det uppenbarligen åkt någon form av sopmaskin. Men det skulle ju vara toppen om den som kör också kunde hantera den. Vid övergångsställen samt busshållplatser ligger sanden kvar. Frågan är om dessa platser nu är avprickade som färdigsopade?
    Vissa parkvägar ser det ut som man struntat full ständigt i.

    Jag anser att ni ska skicka ut någon för att besiktiga "arbetet". NU!
    P
  • Jag har också sett en massa grus kvar vid övergångsställen och busskurer på flera ställen runt om. Nu vet man ju inte ens vad som anses "är klart" och vad som ska sopas igen.

    Refuger verkar ni inte bry er om överhuvudtaget förresten.

    Vi får väl helt enkelt vänta tills den 25/5 för att då vräka in felanmälningar för varenda övergångsställe, farthinder, busskur, refug och trottoar där gruset ligger kvar.

    Om kommunen inte heller kan/vill besiktiga arbetet förstår jag varför det är kaos.

    På sidan https://www.huddinge.se/stadsplanering-och-trafik/felanmalan-drift-och-underhall/sandsopning/ står det att området "Sörgården" är färdigsopat. Var ligger det?
    Johan
  • Skicka någon från kommunens "Upphandlingsenhet" till Kvarnbergsvägen mot Solfagravägen för att där titta på vad ni upphandlat för våra skattepengar!
    En har undermåligt sopat vägen, efter någon vecka eller mer kommer den som sopat av trottoaren rakt ut på gatan. 
    Det självklara resultatet av tilltaget finns nu att skåda för var och en!
    Janne
  • Nu äntligen är gång/cykelvägen, trottoaren på Solfagravägen från Sjövägen sopad,
    resultatet, kan var och en som vill se!
    Helt enkel BEDRÖVLIGT!
    Janne
  • Hejsan,

    Tack för ert engagemang och era synpunkter. Som jag har skrivit tidigare så skickas allt till ansvarig avdelning på kommunen så att de får ta del av det ni skriver.

    Vi har en projektledare som håller kontakten med våra entreprenörer och besiktar deras arbete.

    Den statusuppdatering vi har fått från kommunens gatudriftsenhet är följande:
    • Förutom Segeltorp och Kungens Kurva så är även Vårby nu färdigsopat. 
    • I Flemingsberg/Glömsta/Visättra, Stuvsta/Snättringe, Skogås/Trångsund/Länna och Sjödalen/Fullersta pågår sandsopning fortfarande och beräknas vara klart i nästa vecka. I nuläget är ungefär hälften färdigsopat. 
    • De kör både med större och mindre maskiner för att komma åt allt och ibland sopas det i två omgångar. 
    • Den 25 maj ska allt vara färdigt. Efter det registrerar vi felanmälningar om bortglömda sträckor.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Var över på Ekerö idag. Döm om min förvåning när jag ser en förare till sopmaskin går ur maskin och med piasavakvast "rättar till det" som inte maskinen kommit åt!
    Hela Ekerö tycks vara sopat och klart och resultatet är imponerande.
    Studieresa till Ekerö för våra upphandlare kanske vore en bra idé?

    Hansa
  • Snacka om att Huddinges sandsopning i år är som ett dåligt skämt (inte för att den var bra förra året)!

    Även vi här i kynäs söker med ljus och lykta efter dessa sopbilar, att området kring hörningsnäs och Solfagravägen skulle vara sopat är ju rena skitsnacket! Det enda i detta området som sopats är gång- och cykelvägen, FAST bara delar av den. 

    Det känns som att Huddinge kommun blir lika förvånade efter varje vinter att det ligger massa grus på gatorna som måste sopas upp. Då kan jag hjälpa er på traven och berätta att det är ett återkommande fenomen! Nu när ni fått den informationen kanske ni kan vara förberedda till nästa år!

    / Sofia
    Sofia
  • Upphandlingar betyder alltid om billigaste priset. Det är vad ni har gjort. bolaget
    ni har köpt upp är säker jättebra men dom har säkert dragit ner arbetskraften så dom får jobba extra mycket utan att få betalt. Därför tar det längre tid att ta bort sanden från våra gator. Förra året fungerade allt perfekt hos oss  i Vistaberg, men i år har allt gott åt skogen.
    Ni politiketer är ansvariga för allt som händer i Huddinge kommun. Även alla upphandlingar. Som Jag säger man får det man betalar för. Jag och alla på vår gata är mycket missnöjda med vad ni har presterat för våra skattepengar.
    Alice Ring
  • "Vecka 21 Fullersta beräknas klart ons-tors denna vecka.Fredag 25 maj ska sandupptagningen vara avslutad i hela kommunen."

    Hur tänker ni att ett område som Fullersta bör vara ett av de sista områden som sopas? Fullersta är barntätt och har två skolor som barnen tar sig till med promenad eller cykel. Området är uppbyggt i olika etapper från 70-talet och framåt vilket tyvärr gör att vi har trottoarer på väldigt få gator i området, barnen behöver alltså gå på vägarna.
    Många gånger under denna vår har vi gått i sandmoln som uppstår när bilar åker förbi, eller när det blåser lite. Barnen cyklar inte gärna då de faller lätt på gruset som orsakar "halka".
    Områdena närmts skolorna bör väl prioriteras?

    Bedrövligt hanterat.
    Christina
  • Hejsan,

    Tack för era inlägg. Era synpunkter har skickats till gatudriftsenheten.

    Se gärna denna nyhet på hemsidan med information om sandsopningen. 

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Ja du Lisa,
    egentligen inget att tacka för!

    Att kalla årets roadshow för "SANDSOPNING" känns än mer patetiskt än vad det verkligen är!
    Däremot borde de ANSVARIGA för totalfiaskot på fullt allvar skämmas ögonen ur sig!
    Men å andra sidan finns det människor utan minsta skam i kroppen, dessa brukar inte sällan samlas i grupp, ungefär som flugor runt en sockerbit så att säga.

    Njut nu av sommaren i en regndans,
    så vi Huddingebor får det myckna vägdammet reducerat i några dagars slagregn!

    Trevlig sommar, ha det gott!
    Med vänlig hälsning
    Janne
  • Kan inte den ansvarige för denna bedrövliga upphandling träda fram och tala om varför inte arbetet blir utfört.
    ​Är Stuvstabo och här i området har inte en gata blivit sopad än i vecka 20 sanslöst dåligt.

    Anita
  • Håller tveklöst med Anita!
    Ansvarig upphandlingschef för upphandlingssektionen enligt Huddinge kommuns offentliga hemsida är:
    Petra Hållander
    Telefon: 08 - 535 302 98.
    Janne
  • Jag har felanmälan vi Huddinge kommuns hemsida, hoppas verkligen att ni börjar sopa gatorna i skogås nu!!!!!!!!
    Eleni
  • Sopningen har blivit senare och sämre för varje år. Detta år kan inte beskrivas på annat sätt än ett totalt haveri.  Kommunen drar sina standardursäkter, frost på nätterna (det är vädrets fel) och problem med upphandlingen (det är entreprenörernas fel).   Kommunen är fortfarande ansvarig för gatorna och de sköter inte sitt jobb.   Mitt förslag är att man sätter ansvariga personer på befattningar där de gör mindre skada, och anställer folk med kompetens för när och hur man handlar upp tjänster.   Allt för att skandalen inte ska upprepas nästa år.
    Niklas
  • Absolut så!
    Varför inte låta ansvarig politiker på allvar ta tag i saken?
    Årets fiasko kanske något att minnas inför höstens kommunalval. 
    Vill minnas en artikel med bild i Mitt i.. där en viss Christian Ottosson (C) som ansvarig politiker med många strängar på sin lyra, leende mottog en skrivelse om totalhaveriet från en liten skolflicka där han
    utlovade bättring!

    Lova runt och hålla tunt, inte alls ovanligt i politikerkretsar som bekant.
    Vi får väl se 2019!
     
    Janne
  • En fråga bara.
    Vid ÅVC Sjövägen/Björkängshallen ligger ett antal
    sandhögar.
    Är detta en tipp för årets uppsopade sand från närområdet?
    Vad kommer den användas till?
    Någon som vet?
    Janne
  • Janne, det ligger där över sommaren så det inte blir så långt att åka till vintern då dom ska sanda igen......

    Sparar några vändor med lastbilarna.

    Fast det kommer ju damma hela sommaren. Men det är smällar vi som bor i kommun får ta, inget att hetsa upp sig över.
    Niklas
  • Har väl inte hetsat upp mig direkt,
    men tänker på barnen som ska vistas i den nybyggda förskolan ca 100 meter ifrån.
    Risken är väl att vi får tillbaka den ytterst lågkvalitativa sanden nästa vinter, med tanke på vad som ytterligare ska sparas in på kommande budgetår.
    Dessutom har den sanden väldigt låg fraktion inblandad, ungefär som mjöl och det dammet (kisel) är riktigt ohälsosamt att inandas!
    Men som sagt, det får vi leva med.
    Janne
  • Trodde Hudingekommun hade miljötänk.  
    Men så är det inte.  Den sk Huddingeblandningen våra vägar har fått. Är typ saltat rullgrus   Gångtrfikanter och cyklister ramlar

      Efter de att sopbilar sent omsider kommit och torr sopat har de lämnat förutom enorma dammoln vägrenar mm fulla med detta ogynnsamma grus. 
    Växter dör.  Hur går det med sjöarna och naturreservat  när regnet dar ner saltet     Sluta med denna grusblandning.   
     Tänk på naturen
    Anna Thronell
  • Nej, när det gäller sandupptagningen som de kallar det finns inget miljötänk. Har ställt frågan flera år i rad direkt till ansvarig politiker men får inget svar. Hur påverkar kvarliggande sand och grus hälsa och miljö? Har fått svar från en annan myndighet och som jag tolkar det ökar partikelhalten i luften och ju längre perioden som grus och sand ligger kvar desto större negativ påverkan på hälsa och miljö. Detta är alltså inte Huddinge kommuns svar. Däremot ansvarar kommunen för luftkvalitet och för mätning av denna. Men faktum är att vad som än kritiseras kommer ansvarig politiker hänvisa till att det inte stämmer men att de beklagar och kommer att se över rutinerna till  nästa år.
    Ulla
    Ulla
  • Ansvarig politiker för bland annat "miljö" och mycket annat i Huddinge kommun är kommunalrådet Christian Ottosson centerpartiet, en gosse som ofta och gärna vill synas och låta sig höras, men nu är förvånansvärt tyst!
    Sorgligt, mint sagt!
    Försök inte "tränga" honom med för honom obekväma frågor på centerns hemsida bara, då blockerar han dig direkt!
    Han bara är sån vet flera med mig.Så här ser han ut, "din politiker" på kommunens offentliga hemsida, något lägga på minnet till höstens kommunalval kanske?
    Janne
  • Nu har dom iaf delvis sopat i trångsundsområdet...inte allt dock. Men visst är det ett ordentligt dammlager kvar sen och det bolmar när bilar kör förbi. Om det inte sägs ngt om regnväder i anslutning till sopningen borde man ju ta in en tankbil som åker efter och sköljer av vägarna från värsta dammet. Undrar om man skriver för döva öron här....
    Micke
  • Det myckert hälsovådliga kvartsdammet med väldigt lågt gränsvärde, det som ligger kvar på kommunens vägar.
    Det skulle sopas bort i en andra vända upplystes det tidigare om från kommunalt håll.
    Har någon sett till den andra vändans upphandlade, halvt antika sopmaskiner ännu?

    Kvartsdamm orsakar bland annat "Stenlunga", något man inte ens önskar de som bär ansvaret för kommunens totalhavererade så kallade sandsopning!

    Janne
  • Hejsan,

    Alla era synpunkter skickas till gatudriftsenheten, som ansvarar för sandsopningen.

    Sandhögar som nu ligger på vissa platser i kommunen, från den pågående sandsopningen, kommer att hämtas upp när arbetet är klart. Alltså efter den 25 maj. De ska inte ligga kvar tills nästa vinter.

    Sandsopningen pågår fortfarande och i helgen kommer de att fortsätta arbetet i Stuvsta/Snättringe, Skogås/Trångsund/Länna och Flemingsberg/Glömsta. Sandsopningen fortsätter i Sjödalen/Fullersta på måndag. Även Gladö Kvarn ska sopas nästa vecka.

    Enligt instruktionerna till entreprenörerna så ska de vattna gatorna innan de sopar bort sanden. Sedan sopas det i två omgångar, först det grövre och sedan det finare. Om de alltså har varit på en gata en omgång och endast sopat bort det grövre gruset så är de inte färdiga utan ska komma tillbaka för att sopa bort det finare gruset som ligger kvar.
    Det allra finaste dammet/pulvret är svårt att få upp med maskinerna som finns tillgängliga. Kommunens projektledare gör bedömningen att det kommer att försvinna vid nästa regn.
    Dock ska alltså entreprenörerna vattna gatorna innan de sopar för att undvika dammoln under pågående sandsopning så gott det går.

    Nästa vecka kommer flera gator att skyltas med tillfälligt parkeringsförbud, för att entreprenörerna ska komma åt att sopa där det nu står bilar parkerade.
    Gator som kommer att skyltas för sandsopning nästa vecka är:
    • Spelvägen
    • Lilla vägen
    • Springarvägen
    • Tornslingan
    • Österleden
    • Gamla Dalarövägen
    • Klockarvägen
    Ni får gärna skicka era synpunkter om sandsopningen direkt till gatudriftsenheten via gator@huddinge.se eller via klagomålsformulär på huddinge.se.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Hur gör ni med de 1500 stycken felanmälningar via appen som Mitti skrev om här: https://mitti.se/nyheter/trafik/klagomal-arets-gatusopning/?omrade=huddinge?  Behandlar ni dem en och en? Det måste ju finnas enormt många felanmälningar som överlappar varandra. Efter den 25/5 kommer det antagligen flöda in ännu fler felanmälningar.
    Johan
  • När jag läser mittis reportage så blir jag mörkrädd, kommunen missar att upphandla och sen ljuger de om det!
    Om jag hade ”missat” att utföra en sån central del av mitt jobb hade jag troligtvis fått sparken, så min fråga är vem får sparken för denna fadäs?
    Sofia
  • Kommunen har en så kallad "Upphandlingssektion" som har till uppgift att upphandla varor och tjänster för våra gemensamma skattemedel.
    Man förväntar sig då att "De nios gäng" inkluderande en "Upphandlingschef" och en "Avtalscontroller", vilken titel va, ska sköta det de är avlönade för att sköta, så har det inte varit, varken i år eller förra året!
    Samma visa då som i år, man jämrade sig och ljög, skyllde den sena sandsopningen på "EN MISS I UPPHANDLINGEN" med mera med mera.
    Frågan man ställer sig är, vad gör dessa NIO under arbetstid?

    Nu har vi med egna ögon fått bevittna resultatet av deras fullständigt katastrofala misslyckande! Tanken infinner sig då osökt, vad mer lyckas detta gäng missa som vi medborgare inte kan se, men får betala dyrt för i slutändan?

    Kan nog vara hög tid och se till att detta synnerligen inkompetenta gäng befrias från sina tydligen så betungande arbetsbördor, rent av ombedes söka nytt arbete omgående!

    Börja med chefen!

    Janne
  • Hej!
    1. Jag vill fortfarande gärna veta hur ni gör med de 1500 felanmälningar ni fått in.
    2. Hur många felanmälningar är det idag?
    3. Hur ska man felanmäla dålig eller obefintlig sandsopning nu på fredag? Varje gata för sig? Varje trottoar för sig? Varje refug för sig? Man kan ju bara markera en punkt på kartan, inte en sträcka eller ett område.
    Johan
  • ...varje busshållplats för sig? Varje övergångsställe för sig?
    Johan
  • Hejsan,

    Efter att sandsopningen är avslutad i hela kommunen, och redan nu om det gäller Vårby/Segeltorp/Kungens Kurva, så registrerar vi felanmälningar i vårt system. Om vi får in flera felanmälningar som gäller samma plats och samma fel så uppdaterar vi det första ärendet vi har registrerat med den nya informationen.

    Felanmälningar som har kommit in i områden där sandsopningen fortfarande pågår skickas vidare för hantering av ansvarig handläggare hos gatudriftsenheten, och registreras som en synpunkt av avdelningens registrator.

    Via mejl, app och hemsida har det i nuläget inkommit ca 1600 ärenden men utöver det har vi också fått in en stor mängd synpunkter via telefon. Om det är av intresse kan jag återkomma under morgondagen med statistik över hur många samtal vi har fått om sandsopningen.

    Det bästa när man lämnar en felanmälan är att ange en så specifik adress som möjligt på felet. Om felet exempelvis gäller en hel gata som är osopad kan man välja en punkt på kartan som ligger på gatan och sedan ange i beskrivningen att det gäller hela gatan. Då räcker det att skicka in en felanmälan.

    När det gäller upphandlingsenheten så stöttar de kommunens övriga avdelningar vid upphandling, men det är upp till ansvarig avdelning att planera in när den ska ske.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Hej Lisa!

    Hur stort område kan man felanmäla?

    MVH
    Johan
  • Jag undrar om det blir en andra sopning i år? Något de flesta i Huddibge undrar....Det är bara grovsopat i Sörskogen. Massa fint smågrus som dammar rejält när bilar/cyklar kommer.
    Sofie
  • Hmm.... klaga på 1.a sopningen ???
    Hela Lönnvägen ligger gruset kvar och dammar och det är med morbid nyfikenhet vi väntar på när Huddinge kommun tänker utföra sopning nr 1.

    Det är ingen dålig gissning att exakt samma personer kommer att ansvara för sopningen 2019. Om nu inte ett kommunalt maktskifte kan få de högburna tjänstemännen att förstå vilka som betalar deras löner....
    Stig
  • Stora delar av Trångsundvägen är inte heller sopat, varken i vägkanterna eller på trottoaren och på vissa ställen ligger stora högar med grus som verkar ha tappats när sopmaskinen åkt förbi lite för fort.....

    Det är tyvärr alldeles för få rätt i denna upphandling
    Niklas
  • Stambanevägen och gatorna runtomkring är ej heller sopade.
    Men jag förväntar mig att allt är klart den 25 maj 2018
    Lena
  • Hejsan,

    Det finns ingen gräns för hur stort område man kan felanmäla. Det kan såklart vara olika beroende på vad det är för typ av fel. Dock underlättar det i hanteringen om man är så specifik som möjligt i informationen man lämnar i sin felanmälan.

    Enhetschefen på gatudriftenheten svarar följande om Sörskogen:
    I Sörskogen är sandupptagningen klar. Det som man uppfattar som fin sand är det material som finns med i sanden som man sandar med och är en så kallad ”filler”. Det är nästan som damm och det blir alltid kvar. För att få bort det så måste det komma ett regn som sköljer bort det fina materialet.

    Jag har skickat vidare era synpunkter till ansvarig avdelning.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • @Lisa
    Klippt från er hemsida säger att ni ska ta upp den fina sanden:
    "Tänk på att vi sopar i två steg
    Först sopar vi bort det grova gruset bort från gatan, sedan det finare gruset. Det kan ibland ta flera veckor emellan grovsopning och finsopning. Om du tycker att sopningen varit slarvig kan det bero på att vår entreprenör inte har hunnit sopa bort det finare gruset ännu."

    ref: https://www.huddinge.se/stadsplanering-och-trafik/felanmalan-drift-och-underhall/sandsopning/

    Vidare står inte Högmora med som en del i planeringen av sandsopning. Glöm oss inte tack.
    Daniel Wiberg
  • Hej Daniel,
    Tack för ditt inlägg och Högmora är inte bortglömt utan idag den 25 maj ska de sista vägarna sopas där precis som i övriga Huddinge.

    Från och med i morgon är ni välkomna att göra felanmälningar om ni upptäcker att något blivit bortglömt. För rätt hantering av felanmälningarna använder ni formuläret eller appen.

    Passar på att välkomna er till Huddingedagarna idag och i morgon och i övrigt en trevlig helg!

    Med vänlig hälsning,
    Susanne Servicecenter
  • Gångbron över järnvägen i Länna är full av grus och sand. Med tanke på att många barn cyklar dä,r då de skall ner till badudden så är det rent ut sagt livsfarligt.
    P
  • Å så kom vattningsbilen. Kl 2045. Vattnade halva gatan. Missade tvärgatorna. Och drog... Ja, det är ju den 25e i 1h och 57 minuter till...
    Emma
  • Å` på Solfagravägen sopades trottoarerna med ett uråldrigt sopaggregat hängt på en grön traktor.
    Vadå vattningsbil?
    Dammolnet låg som dimman i Lützen över gående, cyklande och tomter utmed vägen!
    Så går det till i Huddinge kommun 2018.

    Sedan en fråga,
    varför ska jag samtycka till att VISSA uppgifter om mig lagras hos kommunen?
    Framtida hämnd för mina åsikter?

    Janne
  • Kantljungsvägen i Trångsund vattnades igår/natt. Då kunde man misstänka att sopningen skulle komma strax inpå. Men inte då. Syftet med vattningen torde vara att det ska damma mindre när sopningen väl sker, vackert så. Eftersom det är TIMMAR mellan de olika insatserna har ju så klart vattnet torkat bort och OM sopbilen kommer för den andra sopningen lär det damma som faaan.

    Och i samma veva har jag sett att Stockholm Vatten ber oss att vara sparsamma med vattnet eftersom det är så varmt......

    Entreprenören har även de en hel del att lära sig kan jag tycka. För hur tänker dom om dom åker med vattenbilen och sen inte kommer med sopmaskinen utan lägger ner för ”dagen”?

    Och det hade LOVATS att ALL sopning skulle vara klar igår, den 25:e men det finns fortfarande delar av t ex Trångsundsvägen som varken är sopad utmed kanterna eller på trottaren FÖRSTA vändan.....

    Och detta betalar vi höga skatter för, man kan inte vara annat än upprörd.

    Skäms på kommun!!!
    Niklas
  • Det enda vi invånare i kommunen nu kan göra är hjälpa till och felanmäla järnet!

    Webbformulär: ​Länk​​​
    IOS-app: ​Länk​​​
    Android-app: ​Länk​​​
    Johan
  • Android-app: ​Länk​​​
    Johan

  • Eftersom det tycks finnas obegränsat med folk på kommunens alla möjliga och omöjliga avdelningar som
    synes vara involverade i vad de kallar "Årets sandsopning" undrar jag? 
    Ska Vi som betalar deras "KALAS" även i år också utföra kontrollen för totalfiaskot och sedan snällt göra felanmälan?
    Borde det inte vara kommunens skyldighet att ge sig ut på
    vägarna och titta på resultatet av vad de fått i förtroende att upphandla för våra gemensamma, dryga skattekronor?

    Låt oss en gång för alla slippa se dessa inkompetenta så kallade "upphandlare" igen, se till att få in kunnigt folk som kan skilja på en riktig maskin för gatusopning och en kvast kärringarna flyger till Blåkulla med till påsk!
    Janne
  • Jag håller med dig om allt. Det borde inte behövas att invånarna ska kontrollera hur sandsopning, gräsklippning eller snöplogning utförs men det är så nu i Huddinge. Kommunen har alldeles för låg koll och eller ambitioner nu. Ös in felanmälningar!
    Johan
  • Byt bort de ansvariga till valet!
    Stor skam. Var tog sopningen varv 2 vägen? Det utlovade... Vissa har ju inte ens fått varv 1!!!! Inte ens när avtalet är på plats så sköts det. Sååå jä..la bedrövligt....
    Anna
  • Man kan definitivt säga att allt detta "rullgrus" som legat på våra vägar och bitvis fortfarande ligger kvar 26/5 är att betrakta som en ren trafikfara för både gång och cykeltrafikanter men också för bil och motorcykeltrafikanter.
    Omkullkörningar, förlängda bromssträckor mm har skapat många och helt onödiga olyckor på 
    kommunens vägar!
    Sandade vägar behövs vintertid och vid halka, självklart!
    Sommartid behöver tamejfan inte vägarna vara sandade!

    Om några dagar går vi in i juni månad, snart har halva året gått och ursäkterna/lögnerna från "ansvarigt" håll har haglat tätt, en säger si en säger så, allt utan att presentera sig.
    Man bussar fram den ena stackaren efter den andra från "Servicecenter" att bemöta ilskan och frustrationen hos invånarna i kommun, fegt, mycket fegt!

    Vad jag blivit upplyst om är, för trafiksäkerheten på 
    våra vägar är högst ansvarig politiker:
    Daniel Dronjak - -- (M) med titel.
    Malin Danielsson (L) med titel.

    Skicka mail till dessa --- @Huddinge.se 
    Be dessa två förklara varför förra årets situation än en
    gång uppstått, men förvänta dig inget svar.

    (Malin Danielsson (L) besvarar inte mail, hon tycks stå
    minst huvudet högre över oss kommuninnevånare!)

    Kanske kan det vara hög tid för en rejäl vädring av kommunhusets unkna korridorer? 

    I höst är det val - Kommunalval! 

    Janne
  • Mittåt,
    ---@huddinge.se 
    Janne
  • Observera att det är tjänstemän, inte politiker, som missat att upphandla i tid.
    Johan
  • ytterst är det väl politikernas ansvar?
    Stig
  • Som sagt,
    ytterst är det politikernas ansvar!
    Tjänstemän är de som delegerats
    arbetet de ska att utföra.
    Så har inte heller denna gång skett!
    Janne
  • Hade ju, med tanke på antalet kritiska medborgares inlägg, varit klädsamt om ANSVARIG på kommun visat sig på nåt vis i detta ärende istället för att låta de som sitter på Servicecenter ta smällen!!

    Men det finns väl eg ingen som kan avkrävas på ansvar i denna, eller nån annan, fråga på kommun?!?
    Niklas
  • Servicecentret kan/ ska svara på vem som är ansvarig. Christian  Ottosson och hans natur och byggnadsnämnd har varit det de senaste åren. Svaret han givit mig i år är att de kommer se över de brister i förvaltningen som gjort att det inte fungerar i år. I övrigt bemöter han överhuvudtaget inte synpunkter på att miljö och hälsa påverkas negativt av att sand och grus ligger kvar länge. Men att kommunen är årets bästa naturvårdskommun är något han kommenterar flitigt. Vår närmiljö tycks inte vara lika viktig.

    Ulla
  • En god sak vore att införa tjänstemannaansvar,
    inte minst på kommunal nivå!

    Christian Ottosson (C) besvarar inte frågor annat
    än de som är för honom bekväma, ett sedan
    länge ett känt faktum.
    Försök få honom svara på någon obekväm fråga
    Centerns hemsida, då blockerar han dig direkt!
    Tydligen vill han endast strykas medhårs, fegisen?

    Läste någonstans att han har siktet inställt
    på riksdagen, bevare mig väl!

    Behöver landet/kommunen den sortens politiker?
    Knappast!

    Se och lyssna på honom på YouTube, hur han i
    sin självpåklistrade präktighet låter sig höras
    om sin egen förträfflighet.

    I september är det kommunalval i Huddinge också,
    glöm inte pratkvarnarnas vidlyftiga och tomma löften!
    Janne
  • Körde nyss Kommunalvägen norrut där dagens sandsopningsmaffia nu härjar som värst.
    Människor går och cyklar, många gående med
    barn och barnvagnar,
    alla tvingade att andas in det enorma dammoln
    som ligger tungt över  området!

    Nu om inte förr, borde pamparna i kommunalhuset
    ta sig en kort promenad ut till trottoaren,
    andas in och njuta av den luft vi andra tvingats
    leva och stå ut med en längre tid!
    Framför allt, beskåda eländet  som upphandlats
    för våra skattepengar.

    Se till att den gröna traktorn som härjar utmed
    trottoarerna med sitt uråldriga skit parkerar eländet för gott!

    SKÄMS alla inblandade ansvariga för årets
    absoluta skandal!
    Janne
  • Är det samma gröna traktor som syns sporadiskt i Skogås?
    Jag var ute en sväng i går längs gammla Nynäsvägen. Det finns sand kvar till nästa vinter. Tycker nu att ansvariga kunde åka ut och ta sig en titt på hur det ser ut.
    P
  • Hej, varför togs inte sanden bort på parkeringsplatserna i Trångsund ?
    Bor vid Springarvägen, Trångsund och där har ingen sopning av prekeringsplatsen
    gjords, bara runt om !!????.
    Kom och gör sopningen ordentligt samt måla upp parkeringsrutorna så folk ser hur dom ska parkera för som det är nu parkeras det utan tanke vilket gör att det blir mindre antal parkeringsplatser är vad som är tänkt. Måla även parkeringsrutor utmed uppfarten till parkeringen/vändplanen vid Springarvägen.
    Bo Svensson
  • Det som stör mig är att allt vi får höra nu är att man ser över detta till nästa år, hur vore det att göra klart årets misskötta sopning först?????  Är mer intresserad av det i dagsläget då det känns som ni redan lagt ner, gett upp årets sopning. Vi väntar alla på en andra sopning då första var urusel... Årets jobb är fortfarande inte klart så fixa det först!!
    Anna
  • Jag vill veta vad kommunens ansvariga har för planer angående den upptagna sopsanden som dumpats
    vid återvinningscentralen, Sjövägen vid Björkängshallen,
    snett emot den nybyggda förskolan!
    Kan det vara tänkt att den ska återvinnas för att användas kommande vinter?
    Var i kommunen kommer "sandberget" att förvaras eller kasseras vid eventuell förflyttning?

    Har personalen på "Servicecenter" fått order uppifrån att inte längre besvara/bemöta frågor nu när den 25.e passerat, datumet då sandsopningen i hela kommunen enligt tidigare bud skulle vara klar?


    Bifogar lite nya bilder.
    Janne
  • Hejsan,

    Tack för era inlägg.

    De gator som ni nämner i era inlägg som inte har sopats efter den 25 maj har felanmälts till kommunens gatudriftsenhet. Era synpunkter har också skickats till gatudriftsenheten.

    Precis som en del av er har skrivit så är det gatudriftsenheten som ansvarar för sandsopningen, och som har ansvar för att kontrollera, sköta kontakten med och följa upp entreprenörernas jobb.
    Gatudriftsenheten ingår i Natur- och byggnadsförvaltningen där ansvarig politisk nämnd är natur- och byggnadsnämnden. Ordförande i den nämnden är Christian Ottosson.

    Förutom att de platser där det fortfarande ligger sand ska åtgärdas så pågår också arbetet med att utvärdera och förbättra rutinerna inför nästa år.

    Sandhögarna kommer att hämtas upp och tas om hand och de kommer inte att återanvändas till nästa år, men jag återkommer med ett mer detaljerat svar från gatudriftsenheten om hur årets sand tas om hand.  

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Jag har fortfarande inte fått bekräftelse på de felrapporter jag matade in i helgen!
    Johan
  • I kväll den 29 maj är mängder av vägavsnitt och hela trottoarer fortfarande helt osopade i Trångsund och Skogås.
    Hur ser åtgärdsplanen ut? Jag utgår ifrån att det inte faller på kommuninvånarna att åka runt och dokumentera kommunens totala misslyckande, för att sedan felanmäla? Mitt förslag, om ansvariga tror att läget är under kontroll, lätta från kontorsstolen och ge er ut och okulärbesiktiga detta monumentala haveri!
    Skandal är ju bara förnamnet.
    Per Avermark
  • Jag vill ha namnet på ansvarig chef för "gatudriftsenheten"!
    Sedan vill jag veta slutdestinationen för den uppsopade sanden!
    Inga lögner eller undanflykter önskas!
    Janne
  • Hejsan,

    Tack för era inlägg. 

    Ansvarig chef för gatudriftsenheten är Leif Nilsson.

    Kommunen kontrollerar hur entreprenörernas arbete är utfört och de har bland annat fått direktiv att sopa de gator som har missats i Trångsund. De ska även åtgärda övriga gator och områden i kommunen där det ligger sand kvar. Vi utgår delvis utifrån information vi får in från felanmälningar men även utifrån att gatudriftsenheten själva besiktar entreprenörernas jobb.

    Vi återkommer med svar på vart sanden kommer att forslas bort.

    Vänliga hälsningar,
    Lisa Servicecenter
  • Leif Nilsson har jag och flera med mig erfarenhet
    av sedan tidigare.
    Att "gatudriftsenheten" skulle besikta entreprenörers arbete,
    är dock en sanning med en viss och väl tilltagen modifikation!

    Förväntar mig relativt snabbt svar från "ansvarig" var
    skräpsanden vi haft och bitvis har kvar på våra vägar
    efter den gångna vintern kommer att dumpas!

    Mvh
    Janne
  • Hejsan,

    Vi kommer nu att stänga denna tråd för nya inlägg.

    Kommunen, vi på servicecenter och natur- och gatudriftsavdelningen vill tacka för ert engagemang och för att ni hör av er i denna fråga. Vi tar till oss alla synpunkter som har kommit in. Hanteringen av sandupptagningen, processen, ansvar och roller samt tidsplanen kommer att ses över till nästa år.

    Under veckan har arbetet pågått med att få bort den sista sanden på de gator och platser där sanden inte togs upp till den 25 maj, mer information om detta finns på huddinge.se. Arbetet fortsätter nu till att all sand är bortsopad och ni är välkomna att skicka in felanmälningar om ni upptäcker fler platser där det ligger sand kvar:Har ni vidare synpunkter är ni välkomna att skicka in dem via klagomålsformulär på vår hemsida.

    När det gäller sandhögarna från årets sandupptagning så kommer sanden inte att återanvändas till nästa år. Kommunen tar prover på sanden för att kontrollera att den inte innehåller några farliga ämnen. Sedan har kommunen ett avtal med en entreprenör som hämtar upp och tar hand om sanden.  

    Önskar er alla en härlig sommar!
    Lisa Servicecenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.