Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Information om vandringsleder i Huddinge, Huddingeleden

Hej!

Vi är några personer som vill vandra i Huddinge, från Flemingsberg via Flottsbro och sedan till Gömmaren. Vi är även intresserade av att vandra på andra platser i Huddinge.

Var hittar jag information om olika leder och tips på var man kan vandra? Och finns det en led som heter "Huddingeleden"? Är den i så fall utmärkt med skyltar så man vet var man ska gå?

Visa bästa svaret

Kommentarer

• Hej Torbjörn,

Tack för dina frågor som jag vet är av stort intresse för våra kommuninvånare och även av många naturintresserade utanför kommungränsen.

Huddinge är omringat av fantastisk natur och alla Huddingebor har nära till ett fint naturområde som sträcker sig från Vårbys stränder i väst till Skogås i öst, via mossorna i Flemingsbergsskogen, ängarna i Sundby, vildmarken i Paradiset och Lännaskogen. Vi har rikt fågelliv bland annat i Ågesta och Orlången och ett urberg vid Gömmaren i Segeltorp.

Du hittar kartor och mycket annan intressant information i naturkartan. Här hittar du alla våra foldrar om naturreservaten.

Den 8 mil långa vandringsleden som heter Huddingeleden är märkta med denna gula symbol:
    Huddingeleden
    Huddingeleden bjuder på åtta mil naturskön vandring och man passerar alla våra tretton juridiskt skyddade naturområden.

Jag ska också passa på att göra reklam för vår  app och naturguide som säkert kan komma till användning då du ska ut i naturen.

Välkommen ut i vår fina natur och jag hoppas att du får fina upplevelser med dina vänner på dina vandringar.

Med vänlig hälsning

Susanne Servicecenter
  • Jag har nu gått Huddingeleden och tänkte beskriva etapperna och i viss mån de problem jag till slut löste.

Etapp 1

Började i Trångsund på Sjöängsvägen enligt hemsidan på nätet, men det visade sig att den egentligen börjar några hundra meter tidigare på en gångväg mellan hus nummer 26 och 28 på Skvattramsstigen. Det går inte att parkera på den gatan, men kanske på tvärgatan Sjöliden. Närmaste busshållplats är troligtvis Odonbacken (828, 831).
    Det finns 2 rundslingor, Norrslingan och Sydslingan.
    Från Sydslingan ska leden fortsätta mot Drevvikens naturreservat, men jag hittade aldrig den fortsättningen och irrade fram och tillbaka en bra stund innan jag helt enkelt med hjälp av GPS:n brakade rakt genom skogen till Operettvägen, där markeringarna dök upp igen.
    Tog tåget hem från Skogås.
    Karta fanns över Trångsundsskogen vid informationstavlorna.

Etapp 2

Återvände till Skogås och fortsatte.
    Efter att ha vandrat utmed Magelungens strand nådde jag Ågestagården och där försvann markeringarna. Man hade grävt upp hela fältet ovanför f a anlägga en skidslinga. Jag vandrade runt ett tag och letade, men det var djup snö och jag var trött och frusen, så jag tog landsvägen till Farsta strand och pendeltåget hem.

Etapp 3

Visste att jag skulle till Orlången, så jag gick landsvägen från Farsta strand till Ågesta mot Vidja och där hittade jag en karta över Lännaskogen vid en informationstavla. Fortsatte till Ebbadalsvägen, där markeringarna dök upp under en viadukt under väg 259.
    Tog buss 709 hem.

Etapp 4

Tillbaka till Ågesta med buss 833 via Farsta strand.
    Leden gick på andra sidan det uppgrävda fältet uppe i skogen och det var inga problem att vandra till Lissma. Strax före väg 259 finns gamla markeringar till höger (Lissamsjön runt) och vänster (Lissmaslingan). Gick ingen av dom eftersom det var blött och sankt i markerna. Får ta det en annan gång.
    Det regnade och jag var genomblöt och kall och klev på buss 709 på Lissmavägen och åkte hem.
    Karta finns vid namn Lissmadalen.

Etapp 5

Återvände till Lissmasjön, tog den högra slingan genom Lissma herrgårdspark, upp genom Granby och vidare till Paradiset. Allt är väl markerat. Landade vid Bruket, där jag tog buss 709 hem. Den sista biten av denna slinga utgör ett bra alternativ till landsvägen, om man ska gå från Paradisets gård ned till bruket f a ta bussen.
    Karta vid namn Paradiset finns.

Etapp 6

Åter till Bruket med buss 709 från Huddinge pendeltågsstation och gick till Orlången och Sundby gård. Jättefint! Åker tillbaka, när det blir varmt med matsäck och fikar vid nån av rastplatserna.
    Buss 709 hem.
    Karta finns vid namn Orlången.

Etapp 7

Sundby gård till Gladö kvarn. Hittade karta över Gladöskogen vid informationstavlan. Tog inte slingan runt Kvarnsjön utan gick Lidavägen och följde Sörmlandsleden tills den mötte Huddingeleden. Fortsatte till Flemingsbergvikens våtmarksanläggning och Regulatorvägen och tog pendeltåget från Flemingsberg.

Etapp 8

Tillbaka till Gladövägen, buss 709, där leden viker av söderut runt Kvarnsjön. På kartan med namnet Flemingsbergsskogen finns inte den södra delen av sjön med. Det visar sig också att slingan går tätt utmed sjön på den västra stranden och att markeringarna är få. En karta precis i början informerar om var man ska landa. Dock gick jag vilse, men hittade ganska snabbt markeringar igen. Man kommer plötsligt upp på Malms väg och jag tvekade, om jag skulle gå till höger eller vänster, men kartan pekade vänster. Markering fanns längst bort på gatan och syntes inte på långt håll, men sedan var det lätt att hitta. Följde leden till VIsättra och så pendeln hem.

Etapp 9

Markeringar finns på Regulatorvägen fram till Solgård. Sedan gör man en vänstersväng och kommer fram till en viadukt under Huddingevägen. Väl markerat ända fram till första rondellen på Glömstavägen (från Huddingevägen räknat). Där försvann markeringarna för mig och jag fortsatte på vägen mot Glömsta tills jag snavade över markeringar som korsade vägen. Jag följde dom till Flottsbro och där slutade dom vid busshållplatsen och det fanns ingen fortsättning.
    Gick tillbaka till stället där markeringarna korsat Glömstavägen och följde leden tillbaka till rondellen. Man skulle gått upp Midsommarvägen och Fågelsångsvägen till vändplanen och sedan svängt vänster in i skogen. Det upptäckte jag, då jag kom från andra hållet.
    Ingen karta finns?

Etapp 10

Åkte till Vårby gård, där jag först upptäckte markeringarna för Huddingeleden och gick till Flottsbro. Inga problem. Markeringarna slutar i backen ovanför ett vindskydd, som står på stranden till höger om minigolfbanan. Omöjligt att se, om man inte vet om det. Man kan också kliva på bakom sista huset vid Vandrarhemmet. Den felande länken kommer att märkas ut inför sommaren.
    Buss 714 hem.
    Finns karta över Gömsta äng.

Etapp 11

Vårby gård, Korpberget till Tjädervägen, Segeltorp. Sjön Gömmaren är en pärla.
    Inga problem med markeringarna men gångbron över E4:an var avstängd pga sprängningsarbete på andra sidan. Jag snirklade mig dock igenom stängslen och klättrade 20 meter utmed motorvägen innan jag kom ut på en gångväg och kunde ta mig förbi avspärrningarna. Kanske inte särskilt lämpligt, men det var söndag och ingen var där.
    Finns karta över Gömmaren.

Nu är det gjort. Jag har haft en tät kontakt med Richard Vestin, Naturinformatör på Huddinge kommun, som har visat stort intresse för mitt idoga vandrande och åtgärdat en del saker jag påpekat.

Go´ tur på Er!

Anne-Sofie Ölander
  • Hej Ann-Sofie,

Tack för att du lagt ner så mycket tid på att beskriva vad du upptäckt på dina vandringar. Jag har vidarebefordrat detta till naturvårdsenheten och Richard säger att dina synpunkter är samlade och delvis utredda och åtgärdade.

Tack än en gång och hoppas du får fina vandringar framöver.

Med vänlig hälsning,

Susanne Servicecenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.